Å være i en liten gruppe gir barna større mulighet til å erfare at andre tenker ulikt en selv, bli inspirert og få erfaring med å inspirere andre med det de gjør og tenker.
Barna på Fjelltun skal oppleve å delta i smågrupper i løpet av dagen. Under måltidet, påkledningen, stell, lek, prosjekt, turer og aktivitet. Det pedagogiske innholdet for enkeltbarnet og barnegruppa planlegges med bakgrunn i våre observasjoner / dokumentasjoner, barnas tanker og interesser og refleksjoner rundt dette. Smågruppene kan være organiserte av de ansatte, der vi gjerne ser på barnas vennskap, felles interesser og samtidig også dagsform når vi danner gruppene. Samtidig legger også det fysiske miljøet på avdelingene opp til at mange smågrupper kan eksistere parallelt med hverandre i frilek. Vi har ulike soner for ulik lek og forundring der fokuset er på å skape møteplasser mellom smågrupper og ulike materialer.
For å ha en fleksibilitet i de ulike tur- og aktivitets gruppene har vi ingen faste gruppeinndelinger hos oss, annet enn førskolebarna som har en fast turdag i uka. Samtidig har avdelingene sine egne ukerytmer som de følger, men som kan endres til å følge barnas spor. Ved å ha rom for å kunne blande barna basert på både vennskap, kompetanser og interesser så kan vi lettere se enkeltindividene og la de medvirke i sin egen hverdag. Samtidig tenker vi at det viktig at alle får variasjon, så vi passer på at alle får gått en tur iløpet av uka.