LILLESETRA

På Lillesetra holder de yngste barna til. I 2023-2024 har vi 15 ett- og toåringer og 5 ansatte. Avdelingen har 2 pedagogiske ledere, 2 barne-og ungdomsarbeidere og 1 assistent.

I "gamle dager" var det ennå vanlig med gårdsdrift tett på byen, og området fra "Cuba-butikken" på Fjelltun og oppover i retning barnehagen ble kalt for Lillesetra. For å ta vare på litt av Fjelltuns historie har vi valgt å kalle avdelingen vår etter denne setra.

På Lillesetra er vi opptatte av å følge barnas interesser og behov, og jobber både i kortere og lengre prosjektperioder. Selv om mange kan tenke på barnehagens yngste borgere som små ser vi de som kompetente barn med et tydelig kroppspråk som vi inntone oss til og lytte til. Vi lar barna styre mye av innholdet i prosjektene der vi planlegger utifra observasjoner av hva barna er nysgjerrige på.

Vi velger vi å variere mellom å være samlet og dele oss i mindre grupper. Vi har også et tett samarbeid med Storesetra der vi møter barna som er litt eldre for inspirasjon og turer. På denne måten får barna både prøve ut å være i "piccoli gruppi" og en del av det store fellesskapet i prosjekter. Vi har også felles åpning og stenging med de andre avdelingene slik at barn og ansatte blir godt kjent på tvers av avdelingene.